Tussen Wal en Schip: Een post-koloniale geschiedenis
'Tussen Wal en Schip' is de titel van een handgeknoopt en met kralen versierd tapijt dat de ongeziene werkelijkheid verbeeldt van ontwerper Pascale Therons mede-Zuid-Afrikanen. Het tapijt is allereerst een controversiële conversation piece dat de complexiteit van de koloniale geschiedenis benadrukt, evenals de blijvende connectie tussen Nederland en Zuid-Afrika. Een connectie die niet wordt erkend, verkeerd wordt begrepen en vaak doelbewust wordt vergeten. Het tapijt tracht tevens de persoonlijke identiteit ter discussie te stellen en raciale constructies te begrijpen, door de ambachtelijkheid waarmee het is verwezenlijkt zichtbaar te maken, en tegelijkertijd de herinneringen te eren van diegenene die zich uitgedaagd voelen door de tussenruimte ergens 'Tussen Wal en Schip'.
26 februari 2019 11:00 - 17 maart 2019 10:00
Dit project is tot stand gekomen door een kritische reflectie op de impact die het Europese kolonialisme heeft gehad op de vorming van Zuid-Afrika en de identiteit van hedendaagse witte Zuid-Afrikanen. Het handgeknoopte en met kralen versierde tapijt dat tentoongesteld wordt weerspiegelt de eigen positie van ontwerpster Pascale Theron in de wereld en is een reactie op het gevoel nergens thuis te horen - verloren te zijn 'Tussen Wal en Schip'. Het benadrukt de ingewikkeldheid van de koloniale geschiedenis die te vaak niet onderkend en verkeerd begrepen wordt, en soms zelfs doelbewust vergeten wordt.
Pascale Theron: "De glazen kralen die zijn gebruikt zijn net als ik een product van dit kolonialisme. De kralen zijn niet in Afrika gemaakt en werden dat vroeger ook niet. Destijds werden ze op schepen binnengebracht vanuit Europa en geruild tegen goederen. De Europese landen die het koloniale verleden van mijn familie vormen zijn die landen die vroeger kralen naar Afrika brachten, waardoor die kralen net zo goed deel zijn gaan uitmaken van de eigen geschiedenis als van die van de inheemse Zuid-Afrikanen die ze van oudsher hebben gebruikt. Dit tapijt wordt daardoor een fysieke cross-over tussen cultuur en ambacht."
Het tapijt verbeeldt de ongeziene en verkeerd begrepen werkelijkheid van Florah Nleya en haar 'thuis', dat eerst werd vertaald in een tekening en toen in een handgeknoopt en met kralen versierd tapijt. Pascale Theron vindt het zelf moeilijk om zich 'thuis' te voelen. Ze voelt zich niet op haar gemak in Zuid-Afrika en voelt zich daar als een toerist in eigen land, maar past ook nooit echt in Nederland.
Dit project probeert de persoonlijke identiteit ter discussie te stellen en raciale constructies te begrijpen, door objecten te verwezenlijken die de ambachtelijkheid eren, naast de herinnering van diegenen die zich uitgedaagd voelen door deze tussenruimte, ergens 'Tussen Wal en Schip'.
Pop-in Expo
In de foyer van Het Nieuwe Instituut zijn om de paar weken nieuwe presentaties te zien van veelal jong ontwerptalent. Een spraakmakend ontwerp of opzienbarend onderzoek, al dan niet gerelateerd aan het lopende tentoonstellingen- en debattenprogramma van Het Nieuwe Instituut, krijgt zo een plek in de schijnwerpers.
Tags:
Pop-in Expo